Sulle tracce di Orazio de' Marii Tigrino, II: le Sette Meraviglie del mondo a Roma fra Cinque e Seicento

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Marco Folin
Monica Preti

Abstract

During the Renaissance, the myth of the Seven Wonders of the World gained new popularity and spread to a wide range of cultural and artistic fields. This article revolves around one of the first attempts to visually render the series as a whole: a plate printed in Rome between the 1570s and 1580s, arranging the images of the Seven Wonders in a sort of antiquarian picture gallery, in dialogue with as many fantasy scenes inspired by a sonnet by Petrarch. There are two versions of this plate, never thoroughly studied so far, which are completely identical except for the dedication: the first (1578-1583?) addressed to the son of Gregory XIII, who was actively involved in the debate on the renovatio Romae; the second (post-1613?) to an ambassador of Philip III sent to Rome to negotiate the expulsion of the Moriscos from Spain. Two very different backgrounds, then: what meaning could the common reference to the image of the Wonders and the figure of Petrarch have in the two cases? To answer this question, we compare the plate with two other contemporary series: Octo mundi miracula by Maarten van Heemskerck (1572) and Septem orbis admiranda by Antonio Tempesta (1608), both printed in Antwerp and deeply influenced by the ideals of Christian humanism, then widely fostered in Dutch Erasmian circles. Against the background of different settings - Post-Tridentine Rome and the oratorian circles on the one hand, the Spanish Netherlands and the networks of artists and printers active across the Alps on the other - the paper thus aims to contribute to the study of the relationship between antiquarian culture and neo-stoic thought, acknowledging it as one of the distinctive features of the European Republic of Letters.

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Biografie autore

Marco Folin

Insegna Storia dell’architettura all’Università di Genova. Si è principalmente occupato di storia urbana fra medioevo ed età moderna, dei rapporti fra architettura e politica nel Rinascimento, di iconografia dell’architettura e della città. Fra le sue ultime pubblicazioni: Entre Idéel et Matériel. Espace, territoire et légitimation du pouvoir (v. 1200–v. 1640) (con P. Boucheron e J.-Ph. Genet), Paris 2018; A Renaissance Architecture of Power. Princely Palaces in Italian Quattrocento(con S. Beltramo e F. Cantatore), Leiden/Boston 2016; Rappresentare la città. Topografie urbane nell’Italia di antico regime, Reggio Emilia 2010. Ha pubblicato anche, a quattro mani con Monica Preti: Da Gerusalemme a Pechino, da Roma a Vienna. Sul «Saggio di architettura storica» di J.B. Fischer Von Erlach, Modena 2019; Wounded Cities. The Representation of Urban Disaster in European Art, Leiden-Boston 2015; Les villes détruites de Maarten van Heemskerck. Images de ruines et conflits religieux, Paris 2015.

Monica Preti

Responsabile dei programmi di Storia dell’arte e Archeologia dell’Auditorium del Museo del Louvre, è attualmente direttrice scientifica di Pistoia Musei. Storica dell’arte moderna, si è occupata fra l’altro di storia del collezionismo e dei rapporti fra arte e letteratura nell’età del Rinascimento: temi su cui ha pubblicato numerosi studi e ha recentemente curato una mostra incentrata sulla fortuna artistica dell’Orlando furioso (I voli dell’Ariosto. L’Orlando furioso e le arti, Tivoli, Villa d’Este, 2016). Ha pubblicato anche, a quattro mani con Marco Folin: Da Gerusalemme a Pechino, da Roma a Vienna. Sul «Saggio di architettura storica» di J.B. Fischer Von Erlach, Modena 2019; Wounded Cities. The Representation of Urban Disaster in European Art, Leiden-Boston 2015; Les villes détruites de Maarten van Heemskerck. Images de ruines et conflits religieux, Paris 2015.